Hier moet je op letten bij ITIL 4

geplaatst in: Agile, Alle Blogs | 0

Verfrissend, modern, niet zo statisch, meer agile, betere aansluiting op andere werkwijzen.

Cursisten van de eerste ITIL4 trainingen
Karel Höster

Dit zijn enkele bevindingen van de deelnemers van één van de eerste ITIL 4 Foundation trainingen. Ik had het genoegen om de eerste deelnemers op te leiden voor de nieuwste publicatie van ITIL, die sinds februari 2019 beschikbaar is.

Veranderingen bijbenen

Deze eerste bevindingen passen ook geheel in de denkwijze die de schrijvers van ITIL 4 hadden. Servicemanagement moet razendsnelle veranderingen op kunnen volgen, of mogelijk nog sneller zijn. Dit kon in de vorige ITIL publicatie met de Adopt and Adapt-gedachte al, maar het werd niet expliciet benoemd.

Deze Adopt and Adapt gedachte is in de nieuwste publicatie concreter. De Service Lifecycle van ITIL 3 uit 2011 is vervangen door een Service Value System (SVS). ITIL neemt afscheid van de waterfall-methode en stapt over naar de agile-methode. In dit SVS zijn de volgende componenten opgenomen:

  • Guiding Principles
  • Governance
  • Practices
  • Continual Improvement
  • Service Value Chain (SVC)

Houd met alles rekening

ITIL heeft naast het SVS ook een aantal dimensies benoemd. Vanuit deze dimensies wordt iedere actie en service benaderd op een allesomvattende manier. Zorg dat je met alles rekening houdt en pas de actie die je onderneemt bij het leveren van zo’n dienst erop aan.

De SVC is erop gericht om met behulp van activiteiten een vraag om te zetten in waarde. Dit kan van alles zijn. Denk aan het niet kunnen gebruiken van het WiFi-netwerk tot een herstelde WiFi-dienst maar ook aan user stories en op een agile-manier deployen en releasen van een nieuwe release.

Combinatie van SVC activiteiten en ondersteunende practices

Wat ook opvalt is dat de processen uit ITIL 3/2011 zijn vervangen door een aantal practices. Een practice is een set van organisatorische middelen die zijn ontworpen voor het uitvoeren van werk of het bereiken van een doelstelling. Deze practices zijn eenvoudiger te gebruiken in een snel veranderende wereld.

Als laatste wil ik het gebruik van Value Streams benoemen. Een Value Stream is een serie stappen die een organisatie neemt om producten en services te creëren en aan klanten te leveren. In de praktijk zie je dat een Value Stream de koppeling is tussen een vraag van de service consumer en het leveren van Value. In de twee voorbeelden (2 Value Streams) die ik hierboven heb aangehaald worden SVC activiteiten ondersteund door één of meerdere practices om een vraag om te zetten in waarde.

Training volgen?

Wil jij ook het allernieuwste op Service Management gebied ervaren? Kijk dan op onze trainingspagina’s voor een ITIL 4 Foundation training bij jou in de buurt. Of neem contact op met ons op!

Laat een reactie achter