Dit heeft twintig jaar Salesforce ons gebracht

geplaatst in: Alle Blogs | 0

Twintig jaar geleden kondigde Salesforce CEO Marc Benioff ‘The End Of Software’ aan. Nu we twintig jaar van de CRM-toepassingen van Salesforce genieten werpt de vraag zich op: wat zijn de grootste wapenfeiten na 20 jaar?

Benioff richtte zijn bedrijf eigenlijk op in de verkeerde periode: op de vooravond van het barsten van de internetzeepbel. In 1999 verliet hij zijn toppositie bij software gigant Oracle. Hij lanceerde Salesforce met drie developers vanuit een appartement in San Francisco. Met een ambitieuze visie: software aanbieden via het internet was de toekomst. De dagen van software-pakketten waren voorgoed voorbij. The End Of Software werd Benioff’s slogan.

Van 3 naar 35000 werknemers

Binnen twintig jaar groeide Salesforce uit van een bedrijf met drie medewerkers, tot een bedrijf met 35000 werknemers. In Nederland werken onder andere KLM, Philips en Unilever met de CRM-toepassingen van Salesforce.

Salesforce is gebruikersvriendelijk, haar CRM-toepassingen zijn op alle apparaten te gebruiken (je hoeft er zelf niets voor te bouwen) en ze worden ondersteund door alle browsers.

Wat zijn de grootste wapenfeiten van Salesforce?

CRM-systemen werden cloudbased

Het doel van Salesforce was uitsluitend cloudbased CRM-systemen leveren. De oprichters hadden het over The End of Software, de tijden van software-pakketten waren voorgoed voorbij. Benioff was zijn tijd ver vooruit – concurrenten werkten destijds nog voornamelijk met softwarepaketten.

CRM-systemen werden gebruiksvriendelijker

CRM-systemen waren in 1999, toen Salesforce werd opgericht, lang niet zo gebruikersvriendelijk als nu. De pakketten van Salesforce moesten beter dan de concurrentie worden: sneller, pay-per-use en gemakkelijk te integreren met bestaande systemen.

Salesforce test de gebruiksvriendelijkheid van haar producten wekelijks.

Salesforce verschijnt ook in de datavisualisatie-markt

Deze maand nam Salesforce voor 15,6 miljard het Amerikaanse datavisualisatie-bedrijf Tableau over. Salesforce had al flink geïnvesteerd in business intelligence oplossingen en datavisualisatie, maar kreeg er volgens Emerce met Tableau 86.000 zakelijke klanten bij.

Er is een unieke werknemerscultuur

Salesforce Nederland staat in de top drie van Great Place to Work. Het bedrijf zet zich in voor gelijke beloningen, opleiding, rechten en kansen voor iedereen.

Zo probeert Country Leader Eva Hefferman de loonkloof tussen mannen en vrouwen te dichten, daarover lees je in dit artikel meer.

Ze zijn goed in goed-doen

Salesforce gelooft in de 1-1-1 filosofie. Er gaat 1 procent van de tijd, het geld en de producten naar goede doelen. Bepaalde hulporganisaties maken bijvoorbeeld gratis gebruik van de cloudoplossingen van Salesforce.

Salesforce biedt innovatieve leeroplossingen aan

Nieuwe vaardigheden leren doe je binnen Salesforce in Trailhead, een laagdrempelige leermethode. Stel met je manager een leerpad (Trailmix) samen op deze pagina.

Nóg meer leren?

Trailmix is een mooi begin, maar wil jij alles uit Salesforce halen? Global Knowledge helpt je aan de vaardigheden die je zoekt, wat je niveau ook is.

In ons trainingsaanbod vind je bijvoorbeeld de Administrative Essentials for New Admins in Lightning Experience (ADX-201). In vijf dagen spijkeren we je bij. Deze training is een múst voor nieuwe beheerders én we raden deze training aan als je Salesforce gaat implementeren of met een bestaande implementatie aan de slag gaat.

Bronnen: Aptaria, Emerce, Salesforce, San Francisco Chronicle, Trailhead, Salesforce Ben

Laat een reactie achter