Mijn eerste kennismaking verprutst, terwijl alles klopte! (dacht ik…)

Mijn eerste kennismaking verprutst, terwijl alles klopte! (dacht ik…)

geplaatst in: Alle Blogs, Soft Skills | 0

Een indrukwekkend cv, strak pak, de certificeringen op orde en bergen relevante werkervaring; je bent Consultant en helemaal klaar om een nieuwe opdrachtgever te ontmoeten. Alle ingrediënten voor een succesvolle eerste kennismaking zijn aanwezig. Althans, dat zou je denken. En toch word je afgewezen.

De opdrachtgever kiest liever een andere consultant of zelfs een compleet ander bedrijf om zaken mee te doen. Verbazing maakt zich van je meester. Je hebt immers alles wat er werd gevraagd? Je verstaat je vak, kent de nieuwste techniek en bent een sociaal wezen, maar toch komt daar weer die afwijzing…  en hoe vaker dit gebeurt, hoe meer de moed je in de schoenen zinkt. Was het gewoon geen match? Nee, dat kan een keer gebeuren, maar geen drie keer. Je voldoet immers aan alle criteria. Hoe komt het dan en wat kun je eraan doen?

Een waarheid als een koe

De beslissing of ze met jou verder willen wordt in de eerste seconden van een gesprek al gemaakt. Je hebt maar één kans voor een eerste indruk. Het is niet wát je zegt, maar hoé je het zegt. Een belangrijk kenmerk van clichés, is dat ze maar al te waar zijn. Hebben deze clichés dan echt zoveel impact bij een eerste kennismaking? Helaas wel.

Hoe mooi je cv ook is, en hoe up-to-date je lijst met IT-certificeringen ook mag zijn: bij een eerste kennismaking telt de indruk die je achterlaat. Het cv, de opleidingen, de werkervaring en de certificeringen zijn hygiënefactoren. Als die niet deugen word je niet eens uitgenodigd voor een gesprek. Alle andere kandidaten zullen ook aan de harde eisen voldoen. Dat maakt je eerste indruk nog belangrijker! En die kan twee kanten op. Het is belangrijk om deze twee psychologische effecten te onderscheiden: het Halo-effect en het Horn-effect.

Halo en Horn

Het Halo-effect ontstaat wanneer iemand een positieve eerste indruk van je heeft doordat er vanaf het begin bewust of onbewust positieve eigenschappen of kwaliteiten worden waargenomen bij jou. Die waarneming zorgt ervoor dat je gesprekspartner al snel het idee krijgt dat het met je overige kwaliteiten ook goed gesteld is. Bijvoorbeeld: je ziet er verzorgd uit, komt vriendelijk en empathisch over en er is een natuurlijke ‘klik’ met je gesprekspartner. Een voorsprong, je staat 1-0 voor, dit wil je!

Het Horn-effect daarentegen, is precies het omgekeerde: er ontstaat een negatief beeld doordat er negatieve eigenschappen zijn waargenomen. En achter sta je altijd meteen met 2-0! Dit kan te maken hebben met de kleinste details: Je geeft bij binnenkomst een slap handje, vergeet iemands naam meteen weer omdat je zenuwachtig bent, zit aan je kleding te pulken of maakt een futloze indruk. Je gesprekspartner zal direct argwanend worden en trekt misschien wel conclusies over je mogelijke inzet of motivatie. Wil je dat soort dingen nog goed maken dan zal je alles uit de kast moeten halen.

Er is hoop

Dan nu het goede nieuws: het achterlaten van een goede eerste indruk is iets wat je kunt leren. Vanzelfsprekend moeten de ‘basics’ in orde zijn. Dus zaken als een verzorgd uiterlijk, op tijd komen en niet met een smerige auto komen aanrijden, zijn logisch. Maar die gunfactor, hoe ga je daarmee om? Sommigen hebben van nature een gunfactor, anderen misschien niet – maar voor hen geldt dat er juist iets te winnen valt als je eraan wilt werken. Wat moet je daarvoor doen? Tja dat vergt wel wat oefening.

De gunfactor afdwingen

Hoe krijg je die gunfactor? Wel, er zijn een aantal dingen die je kunt doen. Het eerste is dat je je bewust moet zijn van hoe je overkomt. Dat betekent dat je mensen die je net hebt ontmoet om feedback zult moeten vragen. Een kwetsbare positie, maar dat is wel wat je wilt weten.  Als je eenmaal weet wat voor indruk je maakt kun je namelijk toewerken naar de indruk die je wilt maken. Dat betekent oefenen met nieuw gedrag. En blijven bijstellen. Dat is niet gemakkelijk. Je oude gedrag is waarschijnlijk ingesleten en het zal je moeite gaan kosten het te vervangen met je nieuwe gedrag. Hoe meer je ermee oefent hoe meer dat nieuwe gedrag ‘eigen’ zal worden.  Wil je erbij geholpen worden? Kies dan voor coaching of training.  Dit stelt je in staat om nieuw gedrag aan te leren zonder je al te kwetsbaar op te stellen.

 

training verkoop jezelf

Laat een reactie achter