Hoe word jij als werknemer nóg waardevoller?

geplaatst in: Agile, Alle Blogs | 0
Beeld: Unsplash

Nederlandse IT’ers verdienen gemiddeld 67.000 euro per jaar, blijkt uit de jaarlijkse Salary Survey van Global Knowledge. Wereldwijd verdienen IT-professionals gemiddeld 5000 dollar meer dan vorig jaar. Werkgevers investeren dus steeds meer in hun werknemer.

Erg gek is dat natuurlijk niet – hoewel de IT-arbeidsmarkt langzaam afkoelt is er nog steeds een ‘war on talent’ gaande. Een hoog salaris wordt vaak ingezet om medewerkers over de streep te trekken. Maar nadat je dat contract hebt getekend, moet je jezelf bewijzen. Uit onderzoek van het CBS uit 2018 blijkt dat werknemers in de informatie en communicatiesector gemiddeld 10 jaar of langer bij dezelfde werkgever blijven.  

Tijdens die potentiële tien jaar wil je graag een waardevolle werknemer zijn. De werkgever hecht waarde aan jouw loyaliteit – en dat kan zich weer uiten in bepaalde beloningen. Denk aan een salarisverhoging, meer vrije dagen maar bijvoorbeeld meer trainingsbudget.

Hoe zorg je ervoor dat je als werknemer nóg waardevoller wordt? Global Knowledge geeft tips om jouw positie op de werkvloer te verstevigen.

Investeer in kennis

Als je meer kennis vergaart, word je steeds belangrijker voor je werkgever. Je hoeft daarvoor niet meteen terug naar het klaslokaal – de drempel om te beginnen met leren is heel laag. Je kunt bijvoorbeeld een webinar bijwonen en online assessments uitvoeren. Als je dan uiteindelijk toch besluit dat je diepgravende kennis nodig hebt, is een training altijd een goed idee.

Een webinar is een mooie, laagdrempelige mogelijkheid om te beginnen met leren én je kunt ze vaak gratis bijwonen. Het overzicht van alle webinars van Global Knowledge kun je terugvinden op deze pagina.

Laat je certificeren

Een certificering behalen is dé manier om je expertise aan te tonen. Met een certificering toon je aan dat jij de juiste kennis in huis hebt om de organisatie verder te helpen.

Door de kennis die je hebt opgedaan met de certificering spring je makkelijk in op veranderingen én je weet zeker dat je het maximale uit de applicatie haalt waarin je bent gecertificeerd.

Communiceren kun je leren

Een goede werknemer weet niet alleen veel van zijn vakgebied, maar kan zichzelf ook uitstekend uitdrukken. Maak je op Github snel repo’s? Worden jouw vragen over StackOverflow niet weggehoond? Bouw je alsof het kinderspel is een omgeving op command line? Allemaal leuk en aardig, maar als je niet goed met je collega’s, leidinggevenden en klanten kunt communiceren sneeuwen die andere vaardigheden onder.

Communicatieve vaardigheden worden steeds belangrijker. Zeker nu veel organisaties van de stroeve Watervalmethode overstappen op ‘soepelere’ methodes als Agile, blijkt het belang van kundig communiceren. Steeds vaker stap je als IT’er buiten je vijver en moet je in gesprek met iemand die veel minder verstand heeft van de techniek dan jij. Je moet de wensen van de klant maar ook van jouw leidinggevende feilloos begrijpen én dat wat voor jou vanzelfsprekend is inzichtelijk maken voor iemand die het misschien niet zo goed begrijpt.

Om dat te kunnen doen is goede communicatie een must. Meer leren? Bekijk op deze pagina hoe Global Knowledge je kan helpen.

Wees niet bang om verantwoordelijkheid te nemen

Doordat organisaties hun teams op een andere manier inrichten, verdwijnt de traditionele rolverdeling. Dat betekent dat je als medewerker meer verantwoordelijkheid krijgt en soms zelfs een leidinggevende rol op je moet nemen.

Door die verantwoordelijkheid te accepteren én met je excellente communicatie skills te laten zien dat jij die verantwoordelijkheid ook echt aankunt, word je nog waardevoller voor je werkgever. Dat is een goed punt om onderhandelingen uit te starten, bijvoorbeeld voor een andere functie, een loonsverhoging of extra opleidingsbudget.

Blijkt je nieuwe verantwoordelijkheid nog een uitdaging voor je? Verdiep je dan eens in de training Actief Leiderschap voor IT-professionals.

Tip voor jezelf: zorg voor een sterke onderhandelingspositie

Als je al deze stappen hebt doorlopen én een functioneringsgesprek ingaat, is het belangrijk dat je goed beslagen ten ijs komt.

Daar helpen de communicatievaardigheden natuurlijk bij, maar zorg ook dat je een stevige onderhandelingspositie hebt en laat je niet zomaar uit het veld slaan. Schrijf van te voren op wat je met het gesprek wilt bereiken en onderbouw je verzoeken. ‘Ik wil graag meer verdienen’ óf ‘ik wil graag deze training volgen omdat het me interessant lijkt’, is natuurlijk niet genoeg. Als je écht iets wilt bereiken, is het belangrijk om je werkgever je waarde te laten zien.

Meer leren?

Is onderhandelen een uitdaging voor je? Global Knowledge biedt een tweedaagse cursus Onderhandelen aan. Of je nu moet onderhandelen met een klant, of te maken hebt met een conflictsituatie – als je goed kunt onderhandelen ben je meer dan effectief.

Laat een reactie achter