Lean IT: tevreden klanten én tevreden medewerkers

Lean IT: tevreden klanten én tevreden medewerkers

geplaatst in: Alle Blogs, Best Practices, IT | 0

De geschiedenis van Lean IT gaat al terug tot in de jaren 30. Maar de term lean zoals we die kennen ontstond pas vlak na de tweede wereldoorlog.

Autofabrikant Toyota zag zich, door de schaarsheid aan grondstoffen, genoodzaakt om zeer efficiënt met de beschikbare grondstoffen om te gaan. Er werd letterlijk gezocht naar een manier om zoveel mogelijk auto-onderdelen uit de aanwezige staalrollen te persen. Vanwege de schaarste was enige verspilling van grondstoffen als staal namelijk een doorn in het oog. Het uitgangspunt werd: zoveel mogelijk waarde leveren met zo min mogelijk verspilling.

Door verspillingen te elimineren gaan de operationele kosten omlaag, wat leidt tot een verbetering van het bedrijfsresultaat. Dit was ook het geval voor Toyota en door de successen van Toyota kreeg de lean-filosofie meer bekendheid en navolgers. Vanaf de jaren negentig wordt lean in veel bedrijven toegepast.

Lean werkt ook voor IT

Zoveel mogelijk waarde toevoegen met zo min mogelijk verspilling staat ook bij Lean IT centraal. Hoe kunnen we in op het gebied van IT zoveel mogelijk leveren, waarbij we zo min mogelijk activiteiten uitvoeren die niet bijdragen aan de waarde van het eindproduct? Daarnaast zorgt Lean IT zich ervoor dat de organisatie zichzelf continue verbetert. Perfectie bestaat binnen Lean IT wel degelijk.

Uiteraard zijn er ook verschillen. Een groot verschil tussen de productiemachines en informatievoorziening, is dat de informatievoorziening voor een groot deel door mensen wordt verzorgd. Het is dan ook niet meer dan logisch dat binnen Lean IT een belangrijke plaats is ingeruimd voor ‘attitude en behavior’ van alle medewerkers, van operationeel tot strategisch niveau.

Waarde toevoegen

Een organisatie die gaat werken met de Lean IT principes, zal meer waarde voor klanten realiseren, zal efficiënter en effectiever werken en zal zich doorlopend verbeteren. Door de focus op klantwaarde en alle achterliggende principes zullen medewerkers tevredener zijn.

Voor de klant van de dienstverlener die volgens Lean IT werkt zal een betere dienstverlening het resultaat zijn. En wie wil dat nu niet, tevreden klanten én tevreden medewerkers.

En andere Frameworks en Best Practises dan?

Lean IT is perfect te combineren met andere Best Practices en Frameworks zoals ITIL en PRINCE2. Zij vullen elkaar zelfs aan dus ook daar treedt geen verspilling op. Wat je al weet en gebruikt neem je gewoon mee in je Lean IT organisatie.

Karel Hoster – Trainer bij Global Knowledge

Laat een reactie achter