Nederlandse bedrijven adopteren nieuwe technologie traag – zorg dat jouw organisatie niet achterblijft

geplaatst in: Alle Blogs, Soft Skills | 0
Beeld: Unsplash

Nederlandse bedrijven lopen achter op hun buitenlandse collega’s met het implementeren van baanbrekende nieuwe technologie. Dat blijkt uit onderzoek van IT-consultancybureau Avanade.

Zo denkt 95 procent van de Nederlandse managers dat blockchain een hype is en is maar 1 op de vijf Nederlandse bedrijven begonnen met de integratie van kunstmatige intelligentie.

Nederland loopt achter

Avanade sprak voor haar onderzoek 1200 senior managers en IT-besluitvormers. De managers waren naast Nederland afkomstig uit Australië, Canada, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Nederland loopt op innovatiegebied iets achter op de andere landen: 95 procent van de onderzochte Nederlanders vindt blockchain een hype, maar ongeveer de helft van de Amerikaanse en Duitse respondenten zegt met blockchain aan de slag te willen. Eerdrer dit jaar bleek al bedrijven business verliezen aan de concurrentie door een gebrek aan kennis, uit een onderzoek van databedrijf IDC.

Afwachten

Dat bedrijven afwachten voor ze een nieuwe technologie adopteren is begrijpelijk. We leren van onze fouten in het verleden: Wie gebruikt er nu immers nog een Tom Tom? Hoeveel bedrijven gingen er niet de mist in door de millenniumbug? En wie gebruikt er nu eigenlijk nog een Google Glass?

Je wilt als organisatie niet degene zijn die de mist ingaat omdat je te vroeg in nieuwe technologie investeert, maar je wilt ook niet de laatste zijn die zich aansluit. Of erger nog – wat als je bedrijf verdwijnt doordat je niet snel genoeg overstapt?

CEO’s en CIO’s breken hun hoofden over dezelfde vraag: hoe zorg je ervoor dat je er op tijd bij bent? Wanneer moet je een nieuwe technologie adopteren? Global Knowledge geeft tips.

Let op waar je klant over praat

Er bestaat een verschil tussen de belevingswereld van je klant en die van de organisatie. Als je vendor hoog van de toren blaast over virtual reality maar je klant er nooit mee bezig is, heeft het weinig zin om te investeren in deze technologie. Zorg dat je weet wat er leeft in de wereld van je klant, voordat je investeert.

Test eerst op een kleine groep

Het is nooit een goed idee om een nieuwe technologie meteen bedrijfsbreed in te voeren. Het is een beter idee om de nieuwe technologie eerst te testen op een kleine afdeling. Als je denkt dat virtual reality iets toevoegt aan jouw organisatie, test het dan eerst op één afdeling, of met één klant, voordat je het op grote schaal adopteert.

Als die eerste test een succes is, voer je een tweede en een derde uit. Zo blijf je niet achter – want je werkt al met virtual reality – maar loop je niet het risico grote bedragen te investeren in een technologie die niet van de grond komt.

Neem een risico

Wie niet achter de feiten aan wil lopen, moet een risico nemen. Als je de nieuwe technologie op kleine groepen test blijven de risico’s beperkt.

Blijf bij

Met het implementeren van de nieuwe techniek is de eerste stap naar een innovatieve organisatie gezet. Maar je mensen moeten wel met de techniek kunnen werken.

Voorkom dat de techniek de mensen binnen je organisatie inhaalt – als je personeel zich niet blijft ontwikkelen kan er een kenniskloof ontstaan. Global Knowledge heeft een e-Book over deze kenniskloof geschreven en hoe je dit probleem als organisatie oplost of helemaal voorkomt.

Bronnen: Forbes, Tektonikamag, INC, BNR

Laat een reactie achter