De Agile jeukwoorden onzin

geplaatst in: Best Practices, DevOps, Scrum, Soft Skills | 7

Laatst kwam ik weer een artikel tegen waarin onze taal op de hak genomen werd. Het artikel besprak jargon-woorden die verbazing of zelfs irritatie opwekken bij mensen met een geheel andere achtergrond. Ik vind het ook raar klinken als een woordvoerder van de brandweer zegt dat zijn manschappen met vier voertuigen ter plaatse zijn gekomen. Hij bedoelt toch dat ze er met vier brandweerauto’s waren. In dit artikel over kantoortaal kwamen alle woorden uit de bullshitbingo langs en werden ze stuk voor stuk belachelijk gemaakt. Meestal kan ik wel mee-gniffelen met de columnist en geef ik hem of haar volkomen gelijk. Maar deze keer raakte het me. Het ging namelijk over Agile.

Agile. Daar ga ik over. Daar ben ik van. In alle trainingen die ik geef hebben wij het over Agile. Al jaren. Ik zie dat Agile steeds verder doorbreekt en dat de agile-termen ook steeds vaker gebruikt worden. Een paar jaar geleden kwamen twee of drie deelnemers uit de groep met enige voorkennis naar de training en wilde iedereen nog weten wat Scrum is. Nu is het 2018 en heeft iedereen op zijn minst gehoord van Agile werken en zijn er velen die het ook daadwerkelijk doen. Deelnemers willen nu Agile op de goede manier toepassen en certificeren wordt steeds belangrijker. De verandering naar Agile werken is niet meer te stoppen. De hele wereld wordt Agile. Daar hoort nou eenmaal een eigen jargon bij, een vakjargon. Gelukkig wel.

“Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.”

Agile werken, Agile spreken

Bij het veranderen naar Agile werken hoort ook een verandering van onze taal. Was het niet Einstein die zei: “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.” Als je echt wilt veranderen zal je dat in alle lagen van je organisatie moeten doen. Agile gaan werken betekent dat we echt afscheid nemen van oude gebruiken. We gaan anders samenwerken, effectiever werken en we zijn gericht op het creëren van waarde voor de klant. We gaan kleine en grote veranderingen doorvoeren. We vragen ons steeds objectief, misschien zelfs naïef af: “Waarom doen we dit eigenlijk zo, kan dit niet anders”? Je luistert naar je nieuwe medewerkers, naar de instroom van vers bloed. De verandering raakt alles en iedereen en dus komt er ook nieuw taalgebruik bij. Ook dat is belangrijk om duidelijk te maken dat het echt anders is dan vroeger. In de Scrumgids staat letterlijk: “Hoewel het implementeren van delen van Scrum mogelijk is, is het daaruit volgend resultaat geen Scrum.” Dit betekent dat als je bijvoorbeeld oud jargon en oude rituelen in stand houdt, het niet duidelijk is wat er is veranderd en je niet het volledige voordeel uit het werken met Scrum haalt.

“onze werkomgeving wordt opgeleukt met spielerei”

Een planning wordt een backlog. Een teamleider wordt een Scrum master en de Unitmanager heeft gesolliciteerd naar de rol van Product Owner of Chapter lead. De dagelijkse call waar je in gevangen zat wordt een 15 minuten standup en overleggen noemen we refinement sessies. Laatst hoorde ik in de lift: Tuurlijk, ik zorg vanmiddag voor alignment met het DevOps team om dit impediment weg te werken. Dan kunnen we dit issue closen en kunnen we vanmiddag darten. (En met dat laatste werd pijltjes gooien bedoeld.) Niet alleen onze taal wordt uitgebreid met allerlei nieuwe termen ook onze werkomgeving wordt opgeleukt met spielerei. Een tafelvoetbalspel, een PlayStation met FIFA, een boksbal of een espressomachine. Ik heb zelfs ergens een drumstel zien staan maar dat mocht, na overleg, alleen buiten kantoortijden gebruikt worden. Ook dat is Agile.

 “ICT-ers houden van vakjargon, maar zodra dit vaagtaal gaat worden haakt de ICT-er af.”

Doe effe normaal

Is er dan een grens aan de veranderende taal? Bij de deelnemers in de trainingen wel. We zijn zeer bereid om in onze linkerhersenhelft dingen te veranderen. Maar val een ICT-er niet lastig met softe zaken. Daar krijgt hij of zij echt jeuk van. Als ik zeg dat ik het “leerproces van mijn deelnemers faciliteer” kijken diezelfde deelnemers mij, terecht, heel raar aan. Jij was toch de trainer? Een ICT-er wil duidelijkheid. Een probleem mag een impediment worden maar nooit “een uitdaging”. Ik mag je wel helpen, ondersteunen, support geven in een 1 op 1 of een bila, maar ik mag je niet “in je kracht zetten”. Ik mag nooit iets “niet herkennen”; ik ken het niet of ik snap het niet. Wij kunnen tijdens een risico workshop over mitigerende maatregelen brainstormen maar we gaan niet “aanhaken in een creatief denkproces”. ICT-ers houden van vakjargon, maar zodra dit vaagtaal gaat worden haakt de ICT-er af. Doe effe normaal joh. Nou ja, ons normaal.

 

>> Volg de training Soft Skills for Agile Workers op 29 aug. a.s. <<

7 Antwoorden

  1. Grappig…’een drumstel die’. Volgens mij is drumstel onzijdig, dus ‘een drumstel dat’.
    Over veranderende taal gesproken…

  2. Wanneer volgende zinsnede “We gaan anders samenwerken, effectiever werken en we zijn gericht op het creëren van waarde voor de klant. We gaan kleine en grote veranderingen doorvoeren. We vragen ons steeds objectief, misschien zelfs naïef af: “Waarom doen we dit eigenlijk zo, kan dit niet anders”?” je ogen opent, kan ik begrijpen dat agile werken geen bullshit voor je is.

    Maar sorry, ik loop al 30 jaar mee in dit vak en vanaf dag 1 is effectiever werken, waarde creeeren voor de klant, veranderen en mij afvragen of wat ik doe op een andere manier misschien wel beter werkt een tweede natuur voor mij. En kan uit ervaring spreken dat dit voor iedere professional geldt en zij dit allen zullen beamen. Dus zie ik devops, agile werken en meer van dat jargon nog steeds als oude wijn in nieuwe zakken. Het feit al dat agile met een hoofdletter A moet worden geschreven, zegt in feite alles.

    • Ron,

      Bedankt voor je reactie. Bij Agile werken komt inderdaad veel “oude wijn in nieuwe zakken” langs en PDCA is al van voor mijn tijd. Nu praten we over een retrospective en een Kaizen. Inhoudelijk niets nieuws. Door het nieuwe jargon te gaan gebruiken zet het toch een hoop mensen aan om echt veranderingen door te voeren.

  3. Jurjen van der Veen

    Benieuwd naar de link van het artikel wat genoemd wordt in de eerste alinea.

  4. Dirk v. Duivendijk

    1. kijk waar je staat
    2. kijk waar je naar toe wil
    3. zet een kleine stap die richting en vergroot je begrip door te leren van de fouten die je hierbij maakt.
    4. herhaal stap 1,2 en 3.

    Iteratief proces wat iedereen altijd al deed maar wat later ooit iemand ‘Agile’ is gaan noemen.
    Dit is géén oud gebruik. Dit is een wetenschappelijke methode.
    ‘Agile’ is als dat verhaal over die oude wijn en die nieuwe zakken.

Laat een reactie achter