Stilstaan is geen optie!

geplaatst in: Alle Blogs, Cisco, Interviews, IT | 0

In de huidige snel veranderende wereld is de kennis van vandaag vaak morgen alweer achterhaald. Dat geldt zeker voor de IT-sector, waar de introductie van nieuwe technologieën en oplossingen elkaar in snel tempo opvolgen. Hoe gaat een ambitieuze IT-multinational als Cisco  daarmee om: welke trends ziet het bedrijf en met welke verandering van leermethoden denkt Cisco daar optimaal op in te kunnen spelen? 

Cisco is een wereldwijd IT leider die mensen en dingen met elkaar verbinden en zorgen dat ze beter kunnen communiceren en samenwerken. Als marktleider op dit gebied doet Cisco er alles aan om zoveel mogelijk productkennis over te dragen aan de gebruikers, zodat zij het maximale uit hun Cisco-oplossing kunnen halen. Zo verzorgt het bedrijf ook de certificeringstrajecten gerelateerd aan zijn netwerkoplossingen en bijbehorende technologieën. Cisco heeft vestigingen verspreid over de gehele wereld met het hoofdkantoor in San José in de Verenigde Staten.

Trends

Toon van Geet - 2In de IT-sector gaan ontwikkelingen steeds sneller. Dat heeft volgens Toon van Geet, Global Manager Direct Learning Partners van Cisco Systems twee kanten: “De lifecycle van ontwikkelingen wordt korter én de opvolging wordt sneller.” Daarnaast ziet Van Geet een tweede algemene trend die de komende jaren belangrijk wordt. “De productiviteit van medewerkers blijft een punt van aandacht. De markt verwacht dat IT-leveranciers en hun mensen efficiënter gaan werken, maar hoe krijg je dat voor elkaar? Remote werken kan daaraan bijdragen.” Het werken op afstand is dan ook de derde trend die volgens Cisco de komende jaren onze manier van werken en leren sterk gaat beïnvloeden.

Security als speerpunt

De opkomst van het Internet of Things ziet Cisco als een van de belangrijkste IT-trends. “In 2019 zijn 25 miljard devices verbonden met internet. Niet alleen smartphones en laptops, maar ook apparaten zoals koelkasten, auto’s en lantaarnpalen”, vertelt Van Geet. Dat vraagt om meer en betere security. “Leveranciers van dergelijke apparaten zijn helemaal niet gewend dat hun producten communiceren via internet en dat dit beveiligingsrisico’s met zich meebrengt. Door het Internet of Things, of het Internet of Everything zoals wij dat noemen, kan hun koelkast of magnetron opeens een bron worden van virussen of spam. Producenten moeten zich bewust worden van deze bedreigingen, de juiste beveiliging toepassen en zich de bijbehorende securitytechnologie eigen maken.” Daar zijn IT-professionals met de juiste kennis voor nodig. “Dus ook de vraag naar securityspecialisten zal explosief toenemen. Dat merken we nu al. In de VS zijn inmiddels een kwart miljoen open posities gerelateerd aan cyber security. Dat is een toename van 90 procent ten opzichte van tien jaar geleden.”

Continu leerproces

Door anders te leren, kunnen bedrijven beter omgaan met de snelle IT-veranderingen van vandaag en morgen. Van Geet verwacht dat de markt als gevolg van de snelle ontwikkelingen steeds meer behoefte krijgt aan een continu leerproces in plaats van de traditionele, statische lesmethoden: “Wat je vandaag leert, is vaak morgen al verouderd.” Dat betekent dat bedrijven en trainingsorganisaties moeten zoeken naar lesmethoden waarmee ze enerzijds tegemoet komen aan de sterk toenemende productiviteitseisen en anderzijds verschillende leervormen faciliteren. Denk daarbij aan zelfstudie, coaching en mentoring-mogelijkheden, een klaslokaal voor hands-on workshops, remote sessies en korte kennis- en productupdates. Een abonnementsvorm sluit volgens Van Geet vaak beter aan bij de snelle ontwikkelingen dan een vaststaand cursustraject. “In plaats van een cursus van een week, kunnen trainingsorganisaties bijvoorbeeld periodieke updates van één uur aanbieden. Bedrijven die zich op deze service abonneren, weten zeker dat hun medewerkers altijd op de hoogte zijn.”

Bite-size informatie

Hoe gaat Cisco intern om met de huidige en toekomstige trends? “Klanten verwachten niet meer dat we hun probleem oplossen, maar dat we bijdragen aan betere business outcomes”, zegt Van Geet. “Onze mensen moeten dus op strategisch niveau kunnen communiceren met klanten, op basis van actuele en relevante productkennis.” Daarvoor heeft Cisco onder andere de Sales Connect-app ontwikkeld. “Deze app biedt sales-mensen op het juiste moment, relevante en actuele informatie. Ze krijgen bijvoorbeeld de avond voor een klantbezoek een bericht met de belangrijkste features en pluspunten van de beoogde klantoplossing inclusief een vergelijking met concurrerende producten – uiterst relevante bite-size informatie op het juiste moment.” Cisco wil ook zijn Channel Partners op een vergelijkbare wijze gaan informeren. “Soms is het belangrijker dat onze Channel Partners op de hoogte zijn van een actuele productwijziging dan dat ze een paar jaar geleden een certificering hebben behaald. Want wat is er blijven hangen van een cursus na een maand of een jaar? En is deze kennis nog wel actueel?”

Transitie

Veel trainingsorganisaties zien dezelfde trends als Cisco en willen hun manier van leren daarop aanpassen. Het is echter teveel gevraagd om van de ene op de andere dag compleet het roer om te gooien. “We zitten in een transitieperiode. Sommige generaties willen liever op een traditionele manier blijven leren, omdat dit goed werkt voor hen. Andere leeftijdsgroepen willen juist op een nieuwe, digitale wijze leren. En het liefst op een efficiënte en flexibele manier, bijvoorbeeld met korte kennissessies via een video of podcast. Zodat ze in de trein, met hun headphone op, hun kennis kunnen updaten. Ik denk dat dergelijke e-learningservices zeer gewaardeerd worden door vooral jongere IT-professionals.” Het is volgens Van Geet geen enkel probleem dat verschillende generaties op hun eigen manier willen leren. “Er zijn verschillende wegen die naar hetzelfde resultaat leiden. Daarom kunnen bedrijven en trainingsorganisaties het beste een combinatie van traditioneel en digitaal leren aanbieden.”

Hoe leer je het liefst, op welk moment en wat is jouw kennisniveau? Een optimale training is voor iedereen anders. Toch is volgens Van Geet één aspect onmisbaar voor een goede cursus: digitalisering die breed gedragen wordt door de cursisten en hun werkgevers.

“Trainingsaanbieders moeten niet alleen een digitale strategie hebben en implementeren, maar deze ook over de bühne brengen – potentiele cursisten overtuigen van de voordelen van diverse mogelijkheden van e-learning. Het virtueel aanhaken bij een klas is nog maar bij weinig mensen bekend. Bijvoorbeeld in een introductiesessie tijdens de pauze, waarin leerlingen zelf ervaren hoe een virtueel klaslokaal werkt zou hier verandering in kunnen brengen. Of door via social media en in artikelen te laten zien dat e-learning hetzelfde resultaat oplevert als traditionele lesmethoden. Verschillende surveys tonen dat aan. Sterker nog, cursisten die remote leren, waarderen een training hoger dan leerlingen die leren in een klaslokaal, onder andere omdat ze minder reistijd hadden.” Daarnaast blijft menselijk contact belangrijk. “Non-verbale communicatie draagt bij aan een betere informatieoverdracht, net als afbeeldingen. In onze snel veranderende wereld is het zaak om alle leerfacetten te combineren in een perfecte mix. Hoe maken we een optimaal leerproces? Dat is de uitdaging van Cisco en zijn learning partners zoals Global Knowledge!”

Laat een reactie achter