Leren is een belangrijke pijler onder onze business

geplaatst in: Alle Blogs, Interviews | 0

Voor medewerkers van Atos is up-to-date kennis essentieel om hun werk goed te kunnen doen. Waarom? Atos optimaliseert de IT-omgevingen van klanten door de complete ontwikkeling en het volledige beheer hiervan over te nemen ‒ ongeacht welke software en hardware deze organisaties gebruiken. Dat vereist actuele kennis van de nieuwste IT-oplossingen.

Atos is een wereldwijde IT-dienstverlener. Het bedrijf ondersteunt haar klanten met verschillende IT-services, onder te verdelen in vijf domeinen: Consulting& Systems Integration, Technology Services, Consulting, Managed Services en Big Data & Security. Dat doet Atos voor diverse organisaties in uiteenlopende sectoren. De dienstverlener traint zijn IT-medewerkers al sinds tientallen jaren bij Global Knowledge, onder andere met verschillende vendorspecifieke IT-trainingen van uiteenlopend niveau.
paulverstappen_1

Learningstrategie

Nergens volgen ontwikkelingen elkaar in zo’n hoog tempo op als in de IT-sector. Bovendien werken klanten van Atos met diverse IT-oplossingen van verschillende vendors. Hoe zorgt Atos dat haar medewerkers altijd de juiste kennis in huis hebben? “Wij zijn constant bezig om de juiste workforce aan te kunnen bieden: gecertificeerde professionals met de juiste vaardigheden. Dus niet alleen technische kennis, maar ook soft skills”, zegt Paul Verstappen, Manager Learning & Development bij Atos. “Daarvoor werken we met een learningstrategie die gericht is op de lange termijn. Welke IT-ontwikkelingen verwachten we dat er plaatsvinden in de komende jaren: bijvoorbeeld op het gebied van cloud, mobility, big data en social media? En welke kennis en vaardigheden hebben onze mensen nodig om klanten daarbij zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen?”

Workforce Management als startpunt

 

“Wat heb je in huis en waar wil je naar toe?”, deze vraag staat volgens Verstappen centraal in het Workforce Management bij Atos. Daarom traint de IT-dienstverlener haar personeel volgens een duidelijke learningstrategie. “We kijken eerst welke kennis we in de toekomst nodig hebben. Daarna bepalen we welke trainingen voor welke medewerkers nodig zijn om deze kenniskloof te overbruggen. Vervolgens schrijven we een RFP uit en selecteren per vendor of expertise de meest geschikte trainingspartner, want we trainen al onze medewerkers nagenoeg altijd extern.” Is er een onvoorziene marktvraag naar specifieke kennis en gespecialiseerd personeel? Dan vangt Atos dat op met ad hoc-trainingen en groepsgewijze reskilling-trajecten.

Het routinematige IT-werk vindt veelal geautomatiseerd plaats in de cloud en wordt beheerd in off shore-landen. Daarom hebben bedrijven steeds meer behoefte aan architecten en senior professionals die strategisch en tactisch meewerken en -denken bij de ontwikkeling van het IT-landschap van de klant. Ofwel, IT-professionals die zowel inhoudelijk als conceptueel en modelmatig richting een klant kunnen acteren: die weten hoe ze een IT-infrastructuur optimaal kunnen inrichten en welke oplossingen het beste aansluiten op specifieke businessbehoeften. Uiteraard speelt Atos in op deze verschuiving. “Handmatige routinetaken off shoren we zoveel mogelijk naar onder andere Atos India en er worden veel taken geautomatiseerd”, licht Verstappen toe. Daarom past Atos zijn learningstrategie aan op de veranderende marktvraag. “Naast certificeringscursussen volgen onze mensen ook trainingen waarin ze hun proces- en projectmatige skills verbeteren. Tevens ontwikkelen ze hun soft skills. Ze leren onder andere om zichzelf en hun gekozen IT-oplossing goed te presenteren en te pitchen.” Dat lijkt volgens Verstappen vaak makkelijker dan het is. “Niet iedere technische professional is van nature extravert. Dus het is een hele uitdaging voor bijvoorbeeld een VMware-professional om de klant uit te leggen dat de door hem ontworpen virtualisatieoplossing de beste keuze is.”

Klassikaal blijft belangrijk

Tegenwoordig zijn er steeds meer mogelijkheden om op afstand een virtuele training te volgen. Atos ziet de voordelen daarvan, zoals minder reistijd, meer maatwerk en ook buiten lestijden toegang tot lab-testomgevingen. Toch hecht Verstappen veel waarde aan klassikaal leren: “In een klas leren cursisten ook van elkaar. Misschien stelt iemand een vraag waaraan andere cursisten niet gedacht hebben, maar wel veel aan hebben. Of ziet iemand hoe een medecursist iets handiger aanpakt. Samen, begeleid leren, noemen wij dat”. Een externe lesomgeving brengt ook andere voordelen met zich mee. “Thuis of op hun werk zijn cursisten vaak niet volledig gefocust op studeren. Thuis kunnen kinderen binnen lopen of op kantoor kan een klant bellen of een collega iets vragen. Het virtueel of via zelfstudie volgen van opleidingen vergt ook meer discipline dan klassikaal leren.” Online is volgens Verstappen wel een nuttige aanvulling op klassikaal, vooral door de beschikbaarheid van digitaal lesmateriaal. “Je hoeft geen dikke boeken meer mee te nemen en e-labs zijn altijd beschikbaar. Dus onze medewerkers kunnen altijd dingen opzoeken en in een oefenomgeving testen hoe iets ook alweer werkt.”

Atos heeft een duidelijke toekomstvisie op het vlak van leren. “e-Learning zal een vlucht nemen. Uiteraard willen wij ook graag dat onze mensen plaats- en tijdonafhankelijk kunnen leren, zodat ze de studie makkelijker kunnen uitsmeren over verschillende dagen. Het werkt namelijk niet om te lang achter elkaar – al dan niet virtueel ‒ achter de boeken te zitten: je aandacht verslapt en het studierendement daalt.” Klassikaal leren blijft volgens Verstappen wel een wezenlijk onderdeel van de cursus van de toekomst. “Het is de uitdaging om de ideale verdeling te vinden tussen klassikaal, virtueel, zelfstudie en e-learning. Zo kan je optimaal rendement uit studietijd halen.”

Laat een reactie achter