Waarom ook ik IT kennis nodig heb

geplaatst in: Alle Blogs, IT | 0

Doordat ik als marketing professional al 13 jaar in de IT-wereld rondloop praat ik inmiddels een aardig woordje mee. Dat moet ook, want als marketing moet je wel weten wat je aan de man brengt, wanneer een oplossing wel of niet werkt en wat de toegevoegde waarde voor een organisatie is.

Maar ik mag dan misschien weten wat een OTAP is, begrijpen waarom je eigenlijk van legacy software af wilt, weten wat technical debt is en snappen wat een hacker kan doen met mijn LinkedIn gegevens én dat er ook goede hackers zijn, technische kennis bezit ik niet. Sterker nog, ik werd vaak uitgenodigd door IT-collega’s om even iets op te testen omdat ik zo’n ‘typische gebruiker’ was. En ja, ik weet ook dat dat geen compliment is, maar omdat ik wel altijd open sta voor verandering en dol ben op technologie die mijn productiviteit of effectiviteit kan verbeteren, heb ik er altijd graag aan meegedaan.

Fragmentarische IT kennis aan de discussietafel

Als marketeer is zo’n ‘Knowledge gap’ wel knap lastig. Marketing is – net als vrijwel alle afdelingen inmiddels- helemaal nergens meer zonder IT en dat merk je in de werkzaamheden. Voor projecten werk je regelmatig samen met IT-ers. Met collega’s uit je eigen organisatie en met IT-ers die bij een leverancier werken, omdat je bezig bent met de implementatie van een nieuw systeem.

Met mijn gebrekkige en ietwat fragmentarische kennis van IT neem ik wel regelmatig deel aan discussies. Heb je bij project “A” net geleerd wat een integratie tussen softwareapplicaties doet, blijken niet álle organisaties het logisch te vinden dat een integratie ook real-time is…. Als je aan tafel zit om een nieuw pakket voor je callcenter te selecteren, zijn dat wel dingen die je snel boven tafel wilt hebben.

Stortvloed aan technische redenen

Nog zo’n punt waarop ik kennis mis. Soms krijg je op een functionele vraag (kunnen we ervoor zorgen dat deze informatie ook daar verschijnt) een stortvloed aan technische informatie over je heen. Soms gaat dat om argumenten waarom iets niet kan, maar net zo vaak over keuzes die gemaakt moeten worden. In de loop der jaren heb ik op dit soort punten geleerd heel goed door te vragen en steeds weer samen te vatten om zeker te weten dat ik het goed begrepen heb. Maar een beetje meer technische kennis zou soms toch wel handig zijn op dit punt. Het voorkomt onduidelijkheden en zorgt ervoor dat er minder miscommunicatie ontstaat.

Volgens mij geldt dit ook niet alleen voor mij. Veel directieleden lopen tegen hetzelfde aan. Zo valt IT vaak onder Finance en weet de business zijn wensen tegenwoordig goed te uiten, maar overzien ze niet altijd de gevolgen voor de IT-afdeling. Hetzelfde geldt trouwens voor veel projectmanagers, ook aan leverancierskant. Kortom, er worden veel beslissingen genomen zonder de basiskennis te hebben die daar eigenlijk wel voor nodig is.

Tijd voor verandering

Wat mij betreft is het tijd voor IT-emancipatie van de niet IT-ers. Zorg ervoor dat je kennis van IT op orde is als je ergens met IT-beslissingen te maken hebt. Dan pas ben je in staat om optimaal bij te dragen aan het bedrijfsresultaat!


Je kennis van IT verbeteren?

Laat een reactie achter