Waarom de vraag niet moet zijn ‘wat kost een training me’, maar: ‘wat levert een training me op?’

geplaatst in: Microsoft | 0
Beeld: Unsplash

Business Developer Frank van de Laarschot ziet het vaak: organisaties die bij aanvraag voor een training eerst naar de kosten vragen. Naar de opbrengst van de aangeboden training wordt nauwelijks gevraagd.

Op welke afdeling wordt er niet gemopperd op ‘slechte’ software, een onwerkbaar CRM-systeem of een securitytool waar je zelfs na 3 webinars en uren aan YouTube video’s niets mee kunt? Een handleiding lezen of een webinar kijken heeft niet altijd zin, zeker niet als de juiste kennis je ontbreekt.

Toch wordt er, als een organisatie overgaat tot het boeken van een training, vaak alleen maar aan de kosten van de training gedacht en niet aan de opbrengsten. Hier zit natuurlijk iets in: als organisatie moet je pragmatisch zijn en niet elke opleiding is even nuttig. Maar de opbrengst van een training is niet altijd direct te meten – bij die keuze moet je soms varen op je ‘onderbuikgevoel’. Dat is voor managers vaak iets te zwevering.

Gelukkig ziet Global Knowledge altijd een aantal succesfactoren terugkeren, waaraan je kunt ontlenen dat de training een succes was. Frank van de Laarschot zet ze hieronder voor je uiteen, zodat je kunt omdenken. De vraag moet niet zijn: ‘Wat kost een opleiding?’ Maar: ‘Wat levert de opleiding op?’

Je bespaart tijd en geld je toepassingen op de juiste manier gebruikt

Software is niet per definitie ‘slecht’ (het kan natuurlijk wel), maar wordt vaak op de verkeerde manier gebruikt. Wanneer je kennis ontoereikend is, kun je niet alles uit het product halen wat erin zit.

Als je niet genoeg over een bepaalde technologie af weet, bestaat er ook het risico van klunzigheid. De meerderheid van de mensen is geen autodidact en daar wil het nog wel eens fout gaan als je oplossingen googlet en zo zelf gaat leren. Fixes zijn kosten tijd en geld – deze kosten had je niet hoeven maken als de juiste training was gevolgd.

Een goed opgeleide medewerker is een tevreden medewerker

Na een training kost het je minder moeite om je werk te doen. Als het je minder moeite kost om je werk te doen, houd je tijd over voor andere dingen die voorheen misschien bleven liggen. De grote hoeveelheid werk neemt iets af omdat je efficiënter werkt en minder stress zorgt vrijwel altijd voor een tevreden mens. Tevreden medewerkers zijn loyaal, die laten hun werkplek niet zomaar in de steek.

Met een examen erbij levert je opleiding onmiddellijk meer op

Als er bij aanvang van de training een examen in het vooruitzicht is, is het rendement van de opleiding hoger. De houding van de deelnemer verandert als er een examen in het verschiet ligt. Cursisten maken ineens meer aantekeningen en stellen vragen – dat is een duidelijk signaal dat er actief wordt nagedacht over de inhoud van de training.

Als er actief wordt nagedacht over de materie die wordt behandeld tijdens training, levert dat de cursist ook op lange termijn meer kennis op. Een gecertificeerde medewerker verzekert de klant ervan dat hij de juiste kennis in huis heeft.

Nieuwe kennis brengt nieuwe mogelijkheden

Een goed opgeleide medewerker realiseert nieuwe mogelijkheden die in eerste instantie onmogelijk leken. Kennis vergroot ook je creativiteit én maakt het makkelijker voor je om met bepaalde situaties om te gaan. De mogelijkheden zijn een stuk minder beperkt nadat je training hebt gevolgd.

Als je bij Global Knowledge een training boekt, zoeken we samen naar het hoogste rendement. Bovendien ben je bij ons altijd verzekerd van het nieuwste cursusmateriaal én de beste docenten. Die garantie kunnen we geven doordat we bijvoorbeeld tot Microsoft Learning Partner of The Year 2019 zijn verkozen door Microsoft. Een onderscheiding die onze Microsoft-kennis onderschrijft. Ben je benieuwd of er iets voor jou in ons aanbod zit? Bekijk alle Microsoft-trainingen via onderstaande button.

Toch eerst meer leren over het belang van training? Lees ons e-Book over de gevolgen van een kennisachterstand.

Laat een reactie achter