Feedback: een dode mus?!

geplaatst in: Soft Skills | 0

Ken je de clichés over feedback? Google kent ze in ieder geval. Sterker nog, Google maakt zelfs onderscheid tussen de traditionele en de alternatieve spelling, zodat het je echt niet meer kan ontgaan dat… feedback een cadeautje is (of een kadootje dus 😉 ).

Nog zo’n bekende feedback spreuk: “Feedback is the breakfast of champions”, een bekende uitspraak, afkomstig van auteur Ken Blanchard, die meer dan 60 managementboeken op zijn naam heeft staan. Maar clichés zijn niet voor niets een cliché geworden: ze zijn waar.

Een dode mus cadeau

We willen het eigenlijk niet horen. De clichés niet en de feedback zelf misschien ook niet. Omdat feedback naast, leuk, interessant en motiverend soms ook confronterend of eng is. Soms kun je je er niet in herkennen, is feedback niet concreet of weten we niet hoe we er mee om moeten gaan. Soms is feedback zelfs niet oprecht of eerlijk, dan krijg je dus eigenlijk een ‘dode mus’ cadeau. Toch is feedback, en vooral het gebrek eraan, van invloed op het succes van de samenwerking.

Feedback en kritiek

Voor sommige mensen staat feedback gelijk aan kritiek. Dan sta je er automatisch al minder voor open om feedback te ontvangen en geef je ook alleen feedback wanneer je wat te ‘klagen’ hebt. Dat stimuleert niemand en staat een succesvolle samenwerking in de weg.

In sommige gevallen wordt gewoon helemaal geen feedback meer gegeven. Maar, als we elkaar niet aanspreken, leren we niet van elkaar. En als we niet van elkaar leren, is een samenwerking niet meer dan de som der delen. Zaken blijven onbesproken. In plaats van het gesprek aan te gaan, wordt contact gemeden en werkt men om elkaar (en om de spreekwoordelijke hete brei) heen.

Feedback geven en ontvangen is een skill

Maar ook als we elkaar wel feedback geven, kan er nog steeds van alles misgaan. Als de gever niet zorgvuldig is in de woordkeuze of niet oprecht is in de intenties, is de boodschap gedoemd om niet effectief te zijn en zelfs schade te berokkenen. Aan de kant van de ontvanger kan het ook misgaan. Een lichtgeraakte ontvanger die niet begrijpt dat feedback over gedrag gaat en niet over de persoon, zal in het algemeen zijn gedrag niet aanpassen.

Uiteindelijk bepalen we allemaal zelf wat we met het cadeautje dat feedback is doen: zetten we het in de kast om er nooit meer naar om te kijken, of gaan we ermee spelen?


Zelf leren effectief feedback geven?

Volg onze feedback training.

Laat een reactie achter